.jpg)
Jak nauczyć dziecko korzystać ze złości?

Złość jest potrzebna, chroni nas i pozwala o siebie zadbać. Gdybyśmy nie odczuwali tej emocji to trudno byłoby nam sięgać po swoje, dopominać się czy stawiać warunki.
Jak nauczyć dziecko korzystać ze złości? Co jest ważne:
- rozpoznawanie emocji u siebie i innych (małe dzieci nie wiedzą co czują, trzeba je tego nauczyć. Robimy to poprzez odzwierciedlanie zachowania)
- tolerowanie emocji (wszystkie emocje są potrzebne, zarówno te pozytywne jak i negatywne, bo pozwalają nam przetrwać. )
- nazywanie emocji, mówienie o emocjach (nazywaj emocje swoje i dziecka. Opowiedz dziecku co było ok, a co nie. Np. zdenerwowałam się bo nie lubię gdy niszczysz swoje zabawki.)
- wgląd w ich przyczyny, korzystanie w działaniu (porozmawiaj i wytłumacz. Zaproponuj rozwiązania.)
Złe komunikaty najczęściej stosowane przez rodziców i opiekunów:
„Nie ma o co płakać” – jestem smutny ale to nie jest ważne. Powinienem nie być smutny – mam z tego powodu złość na siebie i poczucie winy (tłumienie emocji);
„Przestań się złościć” – tłumię złość, nie wiem skąd się bierze, nie potrafię się z nią obchodzić.
Tłumienie emocji powoduje ich nawarstwianie się, kumulowanie się i prowadzi do zaburzeń nastroju, nie kontrolowanych wybuchów złości a nawet agresji.
Konsekwencje niewyrażonej złości :
- objawy psychosomatyczne np. bóle głowy, problemy żołądkowe
- bierna agresja (spóźnianie, docinki)
- problemy ze snem, jedzeniem
- zaburzenia nastroju
Wszystkie emocje są potrzebne, bo pozwalają nam przetrwać.
Najpopularniejsze sposoby na złość. Ale czy są skuteczne?
ROZŁADOWYWANIE EMOCJI:
- wykrzyczenie
- ugniatanie
- tupanie
- malowanie
- skakanie
- wybieganie
To sposoby skuteczne tylko na nadmiar energii związany z przeżywaną emocją. Należy pamiętać, że działa tylko na chwilę, ale dziecko nadal nie zrozumie emocji. Należy po zniknięciu nadmiaru energii powrócić do sytuacji w rozmowie. Nazwij, wyjaśnij, porozmawiaj z dzieckiem o tym co się wydarzyło.
WYCISZENIE EMOCJI:
- spokojna muzyka
- przytulanie
- czytanie bajek relaksacyjnych
- wspólna spokojna zabawa
- stymulacja zmysłów (huśtanie, masaże)
To również sposoby, które pomagają tylko na chwilę. Nie dają zrozumienia, wglądu i tolerowania danej emocji.
Powyższe sposoby uczą pozbywania się emocji, czyli pozbywania się czegoś ważnego co czujemy, tego co jest nasze.
Z dzieckiem pełnym emocji trudno jest rozmawiać. Gdy się uspokoi zawsze należy wrócić do danej sytuacji, nazwać emocje, pomóc je zrozumieć i zaakceptować.
CO ROBIĆ GDY MAMY ATAK ZŁOŚCI U DZIECKA:
- zatrzymaj agresję fizyczną
- nie krzycz, mów cicho i spokojnie
- bądź z dzieckiem fizycznie na jednym poziomie
- nie dokładaj bodźców
- zmień pomieszczenie zabierając dziecko do innego pokoju
- starsze dziecko poinformuj o normach (w sklepie nie wolno krzyczeć, to przeszkadza innym)
Gdy silna złość minie – porozmawiaj, nazwij i wytłumacz.
Jak rozmawiać o agresji ?
- w silnych emocjach dziecko nie panuje nad swoim ciałem. Robi rzeczy, których robić nie chce.
- opowiedz dziecku o swoich emocjach, że nie chcesz żeby tak robiło, że sprawia Ci to przykrość, ból.
- uwolnij od poczucia winy i zapewnij większą kontrolę czyli: – oddziel ciało od umysłu (to Twoja noga mnie kopnęła, czy możesz tak zrobić żeby już mnie więcej nie kopała? – wyodrębnij emocje (ale złość Cię zaatakowała, zamiast „ale jesteś zły”).
WAŻNE INFORMACJE:
- hamowanie i planowanie reakcji zaczyna się rozwijać około 2 r.ż
- proces mielinizacyjny (dojrzewania układu nerwowego) kończy się dopiero w wieku 28 lat
Więc nie jest możliwe żeby 2 czy 3 latek nie wybuchał złością 🙂 Natomiast wraz z wiekiem dziecko powinno umieć coraz lepiej radzić sobie z emocjami i nad nimi panować. Jeśli u starszych dzieci nadal występują niekontrolowane napady złości lub agresji może to świadczyć o zaburzeniach rozwojowych lub to dziecko nie zostało nauczone prawidłowego przeżywania emocji i nadal nie potrafi ich nazwać, zrozumieć i zaakceptować.
Chcąc zapobiec wybuchowi złości u dziecka zadbaj o jego potrzeby:
- upewnij się czy nie jest głodne, spragnione czy senne
- upewnij się czy nie jest przestymulowane np. poprzez długie przebywanie w hałasie (przedszkole, impreza rodzinna); poprzez długotrwałe korzystanie z urządzeń ekranowych
ZŁOŚĆ BEZ POWODU NIE ISTNIEJE. Nam dorosłym, może wydawać się, że nic się nie stało. Ale dla dziecka to ważny powód. Należy o tym pamiętać.