.jpg)
Rozwój dziecka w wieku poniemowlęcym – na co zwrócić uwagę?

Rozwój dziecka w wieku poniemowlęcym
Rozwój dziecka w wieku poniemowlęcym – czyli w wieku 1-3 lat. Na co zwrócić uwagę?
DUŻA MOTORYKA
Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko już po ukończeniu 1 r.ż wg ogólnie przyjętych norm:
- 12-14 mies. – samodzielne chodzenie (jeżeli dziecko zaczyna chodzić później warto zasięgnąć opinii neurologa i podjąć odpowiednią rehabilitację)
- 16 mies. – kopanie piłki
- 16-17 mies. – wspinanie się
- 17 mies. – rzucanie piłki
- 16-18 mies. – bieganie
- 19-20 mies. – wchodzenie po schodach (krokiem dostawnym, dziecko nie stosuje kroku naprzemiennego)
- 21-22 mies. – pierwsze próby rozbierania się
- 22-23 mies. – podskakiwanie
- 21-24 mies. – pierwsze próby jazdy na rowerku trójkołowym, a później biegowym (ważne jest odpowiednie dopasowanie wysokości i wielkości roweru dla dziecka)
MAŁA MOTORYKA
- 13-14 mies. – doskonalenie chwytu pęsetkowego
- 13-15 mies. – nieporadne posługiwanie się łyżką lub widelcem
- 13-15 mies. – rysowanie/bazgranie
- 13-16 mies. – picie z kubka
- 13-18 mies. – wkładanie klocka w otwór
- 16-17 mies. – pierwsze próby samodzielnego mycia zębów
- 16-18 mies. – budowanie wieży 2 z klocków
- 19 mies. – budowanie wieży z 4 klocków
- 21 mies. – budowanie wieży z 5 klocków
- 21-24 mies. – budowanie konstrukcji na płaszczyźnie
- 22-24 mies. – odkręcanie zakrętek
- 24 mies. – budowanie wieży z większej ilości klocków
ROZWÓJ POSTRZEGANIA WZROKOWEGO
Umiejętności oczekiwane rozwojowo w drugim roku życia:
- umieszczanie klocków w otworach o różnych kształtach
- umieszczanie klocków w otworach o różnej wielkości
- budowanie szeregów i wieży z klocków
- dopasowanie części obrazka do całości
- dobieranie identycznych obrazków
- dobieranie par zabawek
PERCEPCJA SŁUCHOWA
Umiejętności oczekiwane rozwojowo w drugim roku życia:
- identyfikowanie i różnicowanie nowych wyrażeń dźwiękonaśladowczych
- różnicowanie słów
- identyfikowanie i różnicowanie melodii i słów piosenek
- zabawa instrumentami muzycznymi
Przyjmuje się, że nabywanie umiejętności w zakresie 1-2 mies. wcześniej/później również odbywa się w normie rozwojowej. Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne, rozwija się we własnym tempie. Natomiast niedopuszczalne są daleko odbiegające od normy opóźnienia rozwojowe, które wyraźnie wskazują na nieprawidłowy rozwój i wymagają porady specjalisty.
ROZWÓJ MOWY
- 13-16 mies. – posługiwanie się nazwami osób, przemiotów i kilku czynności, wyrazy amorficzne, onomatopeje
- 18 mies. – dalszy rozwój słownictwa, wypowiedzi jednowyrazowe, rozwój rozumienia poleceń,
- 24 mies. – duża liczba zdrobnień, stały wzrost słownictwa, pojawienie się wypowiedzi dwuwyrazowych
Więcej na temat problemów z rozwojem mowy znajduje się TU
ROZWÓJ SPOŁECZNY
Zachowania społeczne oczekiwane rozwojowo w wieku 2 lat:
- kształtowanie się pojmowania odrębności „ja”
- wzrost zainteresowania rówieśnikami
- początki używania języka i mowy w kontaktach społecznych
- pojawienie się nowych uczuć
ZABAWA
- 18 mies. – złożone zabawy manipulacyjne, związane z używaniem różnych przedmiotów, takie same działania wobec różnych przedmiotów
- 24 mies. – zabawy konstrukcyjne, naśladowanie czynności wykonywanych przez dorosłych, dziecko bawi się równolegle obok drugiego dziecka.
Rozwój dziecka w wieku poniemowlęcym powinien przebiegać wg ściśle określonych norm rozwojowych. Jeżeli dana umiejętność nie jest opanowana i budzi nasz niepokój warto zwrócić się o poradę do specjalisty, który oceni rozwój dziecka i wykryje ewentualne nieprawidłowości. Należy pamiętać, że wcześniej podjęta terapia przyniesie lepsze efekty.