Jak mówić do dziecka?
Po pierwsze, zarówno głos, jak i ton musza być dostosowane do wieku malucha. Jeśli mówimy do niemowlęcia albo bardzo małego dziecka, możemy posługiwać się łagodniejszym głosem. Ważne jednak jest, aby nie przesadzić. Wcale nie jest wskazane zmiękczanie i stwarzanie słów, które nie istnieją (na przykład: „chces ? Ti ti ti ti! Mas?”). Taki sposób komunikowania się z małym dzieckiem nie jest potrzebny. Maluch przecież cały czas słyszy, dlatego należy używać słownictwa jakim posługujemy się rozmawiając z innymi osobami.
Głos i ton powinny być dostosowane do sytuacji! Modulowanie tonacji głosu jest bardzo istotne.
Jeśli rodzic/opiekun po prostu rozmawia z maluszkiem, głos powinien być spokojny, a ton niepodniesiony. Należy używać poprawnych słów, ale składać krótsze zdania i przekazywać proste komunikaty.
Dlaczego modulowanie głosu jest takie ważne?
Dziecko powinno nauczyć się w ten sposób odróżniać dobre od złego. To pierwszy krok do wprowadzania zasad i reguł. Warto poeksperymentować z wysokim i niskim tonem głosu, adekwatnie do sytuacji. Przykład: Gdy dziecko nie przestrzega zasad, jakie ustaliliśmy np. rysuje po ścianie, choć wyraźnie powiedzieliśmy mu, że nie wolno tego robić. W takiej sytuacji nasz ton powinien być stanowczy i zdecydowany. Dziecko nie weźmie na poważnie naszego komunikatu, jeśli jego treść nie będzie spójna z tonem. Na przykład, jeśli rozbawi nas jego działanie i poprzez śmiech będziemy wyrażać, że jest nam bardzo przykro, że porysowało ścianę, maluch uzna to za świetny dowcip. I będzie to zachowanie powtarzał częściej. Drogi Rodzicu! Jeśli dziwi Cię fakt, że dziecko Cię nie słucha – popracuj nad sposobem i tonem mówienia do niego. Jeśli jesteś zły i nie zgadzasz się z tym co robi maluszek daj mu do zrozumienia, że nie podoba Ci się jego zachowanie odpowiednim lekko podniesionym tonem głosu. Zaakcentuj to. Warto tutaj zaznaczyć, że absolutnie nie chodzi o krzyk. Pomimo stanowczości, którą należy zachować, pod żadnym pozorem nie wolno na dziecko krzyczeć. Dziecko na które się krzyczy nie będzie grzeczniejsze ani posłuszniejsze. To warto zapamiętać.
Personel naszego żłobka stosuje w pracy z dziećmi krótkie i zwięzłe komunikaty, odpowiednie do sytuacji i dostosowane do wieku dzieci. Staramy się również odpowiednio modulować głos, aby dzieci bardziej rozumiały panujące w żłobku zasady i reguły oraz nauczyły się odróżniać dobre zachowanie od złego. Jeśli chcesz aby Twoje dziecko Cię słuchało, spróbuj dobierać odpowiednio ton głosu, a z pewnością szybko zauważysz efekty.