Sosnowiec, ul. Jagiellońska 1B
797 834 109
Promyczek Promyczek
  • Strona główna
  • O nas
  • Oferta
  • Galeria
  • Aktualności
  • Kontakt
  • BLOG

Czy warto stosować kary i nagrody?

Kary i nagrody – czy warto je stosować?

Kary i nagrody to najpopularniejsze sposoby na wychowywanie dzieci. Karanie i nagradzanie to tak naprawdę dwie strony tego samego medalu, z punktu widzenia psychologii kara i nagroda działają według tego samego mechanizmu. Wiele osób chcąc uniknąć  „wychowania bezstresowego”, czyli takiego, w którym dziecku wszystko wolno – nie wyobraża sobie procesu wychowania bez stosowania kar i nagród.

Wychowywanie z użyciem kar i nagród:

  1. Daje szybkie efekty, bo kary i nagrody są silnym motywatorem: odwołują się do emocji dziecka i jego potrzeby akceptacji, są natychmiastowe.
  2. Efekty są ściśle związane z obecnością motywatora w postaci kary lub nagrody. Wraz z ich usunięciem motywatora, motywacja do określonego, oczekiwanego przez dorosłych zachowania, znika.
  3. Kary i nagrody to komunikat dla dziecka, że warto robić to, czego oczekują od nas inni.
  4. Kary i nagrody zamieniają motywację wewnętrzną (robię coś, bo to lubię lub chcę tego) na zewnętrzną (robię coś, bo coś z tego będę mieć: pochwałę, nagrodę, aprobatę).
  5. Kary i nagrody wiążą się z wychowaniem warunkowym: jeśli zrobisz to, czego od ciebie oczekuję, będę z ciebie zadowolony, a jeśli nie, będę musiał cię ukarać.
  6. Silne emocje związane z karą lub nagrodą usuwają na drugi plan refleksję nad postępowaniem, które podlega karze lub nagrodzie.

Wychowywanie bez użycia kar i nagród:

  1. Działa wolniej – bo dziecko nie dostaje natychmiastowej gratyfikacji.
  2. Buduje silną relację między dzieckiem a rodzicem, uczniem a nauczycielem – bo trudne sytuacje rozwiązywane są empatycznie, przez rozmowę, w odwołaniu do potrzeb dziecka.
  3. Pomaga dziecku budować bezwarunkowe poczucie własnej wartości.
  4. Daje dziecku przekaz, że dorosły zawsze jest po jego stronie, stara się je zrozumieć.
  5. Efekty uzyskane w wyniku rozmowy, modelowania przykładem i uczenia alternatywnych strategii są trwałe, bo są efektem zrozumienia przez dziecko, dlaczego oczekujemy od niego takiego, a nie innego zachowania.

Przykłady:

Przykład 1.Nie dajemy małemu dziecku kredek w nadziei, że będzie nimi ładnie rysować tylko po kartce, oszczędzając stół i ściany. To tak niestety nie działa 🙂 Nie dopuszczamy do niebezpiecznej sytuacji, zostawiając dziecko samo z kredkami, w nadziei że dostosuje się do naszych zaleceń. Obserwujemy i tłumaczymy dlaczego nie należy rysować po ścianach. I dopiero po miesiącach sprawdzamy dziecko w bezpiecznych warunkach. Zostawiamy je wtedy same w pokoju, z pudełkiem kredek i wieloma ścianami w pobliżu ale obserwujemy i w razie potrzeb ratujemy sytuację.

Zadziałało? Super! Jak zadziała jeszcze dziesięć razy z rzędu, to mamy pełny sukces wychowawczy. 

Nie zadziałało? Możliwe, że to jeszcze za wcześnie dla naszego dziecka, możliwe, że nie wytłumaczyliśmy tego dość dokładnie.

Przykład 2. Nie dajemy małemu dziecku tysiąca zabawek w nadziei, że będzie się nimi grzecznie bawić. Niestety nie ominą nas próby oderwania, odgryzienia jej części lub rzucenia na podłogę. Nie dopuszczamy  więc do sytuacji, zostawiając małe dziecko z nową zabawką, bez uprzedniego wytłumaczenia jak należy się nią bawić, czego nie wolno robić, żeby nie uległa zniszczeniu. I znów po wielu dniach, tygodniach, a nawet miesiącach sprawdzamy czy dziecko umie się ładnie bawić, nie niszcząc zabawek – beznaszego nadzoru.

Warto tutaj pozwolić na naturalne konsekwencje. Zniszczyłeś zabawkę? Przykro mi, niestety nie kupimy nowej.

CO ZAMIAST KAR I NAGRÓD?

1 . DOPASOWANIE OTOCZENIA DO WIEKU DZIECKA.

Po pierwsze, powinniśmy dopasowywać otoczenie naszego dziecka, do jego wieku i do jego odpowiedzialności. Nie dajemy dwulatkowi widelca i nie sadzamy go przed gniazdkiem elektrycznym, podobnie jak nie ufamy mu na tyle, aby pozwolić mu iść po krawężniku, przy bardzo ruchliwej ulicy, w nadziei że nic  się nie stanie.

2. SŁUŻENIE RADĄ I POMOCĄ. PRZEWODNICTWO

Po drugie, służymy radą i przewodnictwem. Czyli z jednej strony nie pozwalamy dziecku zbliżać się do gniazdek, ale tłumaczymy dlaczego. Podobnie z krawężnikiem przy ruchliwej drodze. Nie dopuszczamy do niebezpiecznej sytuacji, ale mówimy dlaczego.

3. NATURALNE KONSEKWENCJE

Po trzecie i ostatnie, pozostają nam naturalne konsekwencje. Oczywiście w przypadku rzeczy niebezpiecznych tj. gniazdko elektryczne czy ruchliwa ulica nie możemy sobie na to pozwolić (bo konsekwencje mogłyby być zbyt niebezpieczne) i pozostają nam tylko dwie powyższe metody. Jednak na przykład w przypadku zabawek i innych dziecięcych własności, już możemy pozwolić dziecku na odczucie naturalnych konsekwencji nieodpowiedniego zachowania. 

 

Promyczek Promyczek
Sosnowiec, ul. Jagiellońska 1B
Poniedziałek - Piątek: 6:00 - 17:00
797 834 109
+48 668-539-530
promyczek@sosnowiec-zlobek.pl
Żłobek Promyczek © 2019 / Wszelkie prawa zastrzeżone / realizacja sinGRAPH
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. Polityka Prywatności CEiR PROMYCZEK (link)Zgoda
Informacja Cookies

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

SAVE & ACCEPT