Dlaczego moje dziecko nie mówi?
MOWA DZIECKA – DLACZEGO MOJE DZIECKO NIE MÓWI?
Coraz częściej u dzieci w wieku 2-3 lat obserwuje się opóźniony rozwój mowy. Niestety zaburzenia mowy, odbiegające od norm niosą za sobą poważne konsekwencje dla dalszego rozwoju. Dlatego istotne jest, aby zadbać o prawidłowy rozwój mowy dziecka już we wczesnym dzieciństwie. Jeśli zaobserwujesz, coś niepokojącego w rozwoju dziecka, nie czekaj, udaj się do specjalisty! Rodzice dość często usprawiedliwiają swoje dzieci: „Moje dziecko nie mówi bo jest leniwe” albo „Wojtuś też nie mówił, a potem jak się rozgadał…” itd. Takie tłumaczenie to podstawowy błąd. Dziecko pragnie komunikować się ze światem. Istnieją zatem ustalone normy biologiczne wg których mowa dziecka powinna się rozwijać. Dziecko, które nie mówi czuje frustrację, ponieważ nie może w sposób werbalny porozumiewać się ze swoim otoczeniem i wyrażać własnych potrzeb. Takie dzieci często porozumiewają się gestem, krzykiem lub są agresywne. W sytuacji, gdy nie są rozumiane popadają w złość.
Co zakłóca prawidłowy rozwój mowy?
- SMOCZEK – dawanie smoczka dziecku, które chce wchodzić w interakcję z otoczeniem, znacznie utrudnia mu komunikację. Dziecko przyzwyczajone do tego, że jedynym uspokajaczem jest smoczek, nie zna innych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach i dlatego trudniej będzie mu się z nim rozstać. Dodatkowo długotrwałe używanie smoczka może doprowadzić do utrwalenia nieprawidłowego wzorca połykania i wad zgryzu, czego następstwem są wady wymowy. Smoczek należy próbować wyeliminować po 6 m. życia, natomiast całkowicie odstawić do 12 m. życia.
- KUBKI NIEKAPKI – nie uczą nowych umiejętności, a tylko utrwalają odruch ssania. Powodują wady wymowy. Dowiedz się więcej (klik).
- EKRAN – negatywny wpływ na rozwój mowy mają wszystkie urządzenia wyposażone w ekran: tablet, telewizor, smartfon, laptop. Korzystanie z tych urządzeń przez dzieci poniżej 3 r. ż przynosi wiele negatywnych skutków m.in opóźniony rozwój mowy, trudności w zakresie rozumienia oraz brak koncentracji uwagi. Więcej na ten temat znajdziecie TUTAJ (klik).
- ZABAWKI INTERAKTYWNE – czyli wszystkie tzw. „edukacyjne” z przyciskami, grające/świecące działają podobnie jak ekran. Blokują one lewą półkulę mózgową odpowiedzialną za mówienie. Więcej na ten temat znajdziecie TUTAJ(klik).
- BRAK KOMUNIKACJI Z DRUGĄ OSOBĄ – w dzisiejszych czasach, kiedy rodzice są zabiegani obserwuje się znaczne obniżenie poziomu komunikacji z dzieckiem. A to właśnie rozmowa z dorosłym, wspólne czytanie książeczek wzbogaca słownictwo dziecka i zachęca porozumiewania się. Więcej na ten temat znadziecie TUTAJ (klik).
Jak pomóc dziecku?
Dziecko rodzi się z predyspozycjami do posługiwania się mową. Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko uczy się jej od swojego najbliższego otoczenia.
Dzieci potrzebują kontaktu z drugą osobą. Najwięcej uczą się poprzez interakcję z drugim człowiekiem. Zabawa klockami, lalkami czy samochodami rozwija wyobraźnię i kreatywność. Mózg małego dziecka ma inne potrzeby stymulacji swego rozwoju niż poprzez korzystanie z wysokich technologii. Rodzice często myślą, że dziecko będzie czerpać korzyści z nowoczesnych technologii. Małe dziecko najlepiej uczy się języka w bezpośrednim kontakcie z osobą mówiącą. Dopiero później, na późniejszym etapie dojrzałości gotowy jest czerpać wiedzę z wysokich technologii.
Jeśli Twoje dziecko nie mówi, to może właśnie dlatego, że większość czasu spędza przed ekranem (!).
Dlatego starajmy się, poświęcać swoim dzieciom czas, rozmawiać i opowiadać o świecie od najmłodszych lat. A urządzenia wysokiej technologii niech nie będą jedyną formą spędzania wolnego czasu.