Inteligencja emocjonalna dziecka
Inteligencja Emocjonalna to zdolność rozpoznawania własnych uczuć, nazywania ich i kierowania naszym zachowaniem.
Inteligencja emocjonalna pozwala na lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie. Zanim dziecko nauczy się rozpoznawać emocje, będzie reagować impulsywnie w sytuacjach, w których doświadcza złości, radości, smutku. Silne emocje dziecka są żywiołem, bo nie rozumie ono jeszcze, co się z nim dzieje. Rolą rodzica/opiekuna jest pomóc dziecku rozpoznawać i nazywać emocje oraz nauczenie je samoregulacji, by w chwilach, kiedy przeżywa emocje, umiało sobie z nimi poradzić.
Te umiejętności pomogą maluchowi w rozwijaniu pozostałych kompetencji. Motywacja nie pozwoli rozczarowaniu z źle pokolorowanego obrazka przejąć kontroli nad dzieckiem, rzucić kredką i zalać się łzami. Tylko sprawi, że dziecko sięgnie po kolejną kolorowankę i będzie próbować dalej, aż osiągnie efekt.
Inteligencja emocjonalna- przykłady:
- Wieża z klocków. Dziecko buduje wieże z klocków. Wieża ciągle się rozsypuje, a ono odczuwa frustrację i złość. Jeśli inteligencja emocjonalna jest dobrze rozwinięta – dziecko prosi o pomoc i buduje dalej; jeśli nie- dziecko rozburza całą konstrukcję i rzuca się z płaczem i krzykiem na podłogę.
- Rysunek. Dziecko wykonuje pracę plastyczną, ale rysunek nie powstaje zgodnie z koncepcją dziecka. Jeśli inteligencja emocjonalna jest dobrze rozwinięta -dziecko zabierze nową kartkę i spróbuje wykonać rysunek jeszcze raz. Jeśli nie – dziecko zniszczy swoją pracę, podrze/pogniecie kartkę i rzuci kredką.
Inteligencję emocjonalną należy w dziecku rozwijać. Jest to umiejętność nabywana wraz z wiekiem w procesie odpowiedniego wychowania. Rolą dorosłego jest cierpliwe asystowanie przy dziecku w zdobywaniu wiedzy o emocjach i radzeniu sobie z nimi. Opiekunowie w żłobku starają się spokojnie i cierpliwie rozpoznawać i nazywać emocje oraz wspólnie z dzieckiem szukają odpowiedniego sposobu radzenia sobie z przeżywaną w danej chwili emocją. Bardzo ważne jest wskazanie odpowiedniej drogi dziecku w żłobku.
A oto przykłady zabaw na wzmocnienie inteligencji emocjonalnej dziecka organizowanych w żłobku:
- Zabawa I – „Lustro”. Opiekun pokazuje różne miny wyrażające emocje, nazywa je. Zadaniem dziecka jest naśladowanie go. Potem może nastąpić zamiana ról.
- Zabawa II – polega na losowaniu obrazka przedstawiającego emocje. Kolejno dane emocje są nazywane i naśladowane.
- Zabawa III – „Czary mary”. Dziecko rysuje postać, sytuację przedstawiającą emocje. Np. ducha, którego się boi. Zadaniem dorosłego jest dorysowanie klatki, muru, którego duch nie może pokonać.
Nasz żłobek to miejsce pełne zabaw i zajęć rozwijających różne sfery rozwojowe i kompetencje małego dziecka.