Rozwój psychoruchowy – co nas powinno niepokoić?
Bardzo ważne jest, aby uważnie obserwować dziecko szczególnie w pierwszym roku życia. Pierwsze 12 miesięcy życia jest wskaźnikiem rozwoju układu nerwowego, a co za tym idzie motoryki dużej, motoryki małej, mowy, percepcji wzrokowej i słuchowej a także rozwoju społeczno-emocjonalnego.
Jeśli dziecko nie przejdzie prawidłowo rozwoju zaprogramowanego przez naturę w pierwszych miesiącach życia to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości napotka problemy na dalszych etapach rozwojowych.
Dlatego musimy uważnie obserwować rozwój psychoruchowy, aby w odpowiednim momencie zauważyć przyczynę nierozwiniętej prawidłowo funkcji. Jeżeli dziecko rozpoczynając naukę w szkole ma trudności z czytaniem i pisaniem tzn. że źródła tych nieprawidłowości należy doszukiwać się w wieku wczesnodziecięcym, a nawet niemowlęcym.
Błędem jest myślenie, że „dziecko ma jeszcze czas” ,by opanować daną czynność. Należy kierować się wyznaczonymi ramami czasowymi i przypisanymi do nich etapami rozwoju dziecka, ponieważ każde opóźnienie rozwojowe rzutuje na trudności w nauce kolejnych ważnych umiejętności.
W każdym dziecku jest potencjał! Jaka jest rola dorosłego w rozwoju dziecka?
Należy pamiętać, że każde dziecko ma wiele możliwości, działania, aktywności i rozwijania się, ale to od nas dorosłych zależy jak etapy rozwojowe dziecka będą przebiegać. Dlatego obserwujmy uważnie nasze dzieci, aby odpowiednio wcześnie zauważyć nieprawidłowości.
Warto zaznaczyć, że nieprawidłowości u dziecka nie są niczym złym, jako rodzice/opiekunowie nie bójmy się ich – ponieważ wcześnie wykryte pozwolą na prawidłowy przebieg dalszego rozwoju.
Co nas może niepokoić?
MOTORYKA DUŻA:
- ruchy dziecka są niespójne np. podczas biegania. Odnosimy wrażenie jakby bieg był niezgrabny.
- unikanie wchodzenia/schodzenia po schodach. Usilne podpieranie się.
- dziecko nie lubi aktywności ruchowych, nie lubi tańczyć
- dziecko ma problem z naśladowaniem. Nie powtarza ruchów.
MOTORYKA MAŁA:
- dziecko zaciska piąstki, nie potrafi otworzyć dłoni
- ma problemy z samoobsługą i samodzielnością
- niechętnie maluje, rysuje, wykleja
INNE
- dziecko w wieku 1,5 r.ż nie wypowiada prostych słów (baba, mama). A w wieku 2 i więcej lat nie mówi prostych zdań (np. daj mi).
- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego
- nie reaguje, nie odwraca wzroku, nie wodzi wzrokiem
JAK POMÓC DZIECKU?
Bardzo ważne jest to, aby żaden etap rozwoju wyznaczony przez naturę nie został pominięty. Niedobrze jeśli dziecko pomija etap raczkowania i od razu chodzi. Czworakowanie to bardzo ważny etap rozwoju. Wzmacnia napięcie w obrębie szyi, pionizuje, kształtuje orientację w przestrzeni, wzmacnia widzenie obuoczne. Działa przeciwko sile grawitacji. Pomaga w naprzemiennym ruchu, przygotowuje do chodzenia i kontrolowania ciała, a także rozwija orientację w schemacie własnego ciała.
Czworakowanie usprawnia proces pionizacji języka i wpływa na prawidłowy rozwój mowy!
Ważne jest również wyznaczanie dziecku stałego planu dnia. Stałe godziny snu, spożywania posiłku (zasiadania do posiłku, a nie biegania przy nich) wpływa na dobrą samoregulację. Jeżeli dziecko będzie miało zaburzoną samoregulację będzie to rzutowało na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny.
Żłobek Promyczek to miejsce, w którym Personel poświęca uwagę każdemu dziecku i bacznie obserwuje indywidualny rozwój każdego podopiecznego. Wiele godzin spędzonych w żłobku to czas zabawy i zajęć rozwojowych, ale również uważnego zwracania uwagi na wszelkie nieprawidłowości rozwojowe maluszka. Pamiętajmy, że im wcześniej zauważymy ewentualne zaburzenia tym wcześniej jesteśmy w stanie podjąć odpowiednie działania, ćwiczenia i aktywności, które wpłyną korzystnie na dalszy rozwój dziecka.