Wpływ wysokich technologii na rozwój dziecka
Rozwój wysokich technologii niesie ze sobą wiele negatywnych skutków dla rozwoju małego dziecka.
Kora mózgowa maluszka jest jeszcze bardzo plastyczna przez co mózg samoistnie potrafi przesterować się na odbieranie tylko samego obrazu, a nie mowy. Do dwóch godzin po zaprzestaniu korzystania z urządzeń wysokiej technologii pola czołowe pozostają nadal nieaktywne, hamując w ten sposób dalsze poznawanie świata i uczenie się.
Prowadzone od kilku lat badania wskazały, że dzieci w okresie niemowlęcym poddane stymulacji wysokimi technologiami, przejawiają wiele niepokojących zachowań, które wskazują na:
– zwolnienie przebiegu rozwoju intelektualnego
– opóźnienia lub brak nabywania systemu językowego
– opóźnienie rozwoju zabawy i kształtowania się umiejętności społecznych
– obniżoną sprawność motoryczną
U dziecka w wieku żłobkowym można dostrzec następujące zachowania:
– brak koncentracji na twarzy dorosłego
– dziecko nie gaworzy
– nie wsłuchuje się w głos dorosłego
– nie ma gestów społecznych
– spowolniony rozwój dużej i małej motoryki
Podczas śledzenia obrazu telewizyjnego dziecko jest całkowicie nieruchome, przestaje także reagować na głos rodziców.
Rodzice często wykorzystują urządzenia wysokiej technologii aby zająć czymś dziecko i mieć chwilę wolnego czasu.
Dzieci szybko uspokajają się, patrząc na ekran telewizora lub komputera, ponieważ zgodnie z ich etapem rozwojowym – śledzą ruch przedmiotu. Przedmioty z telewizora są poza rzeczywistym zasięgiem dziecka, a więc nie da się ich dotknąć (rękami, ustami, językiem). Akt poznania nie przebiega prawidłowo.
Prawidłowy rozwój poznawczy dziecka następuje wtedy, gdy dziecko może poznać dany przedmiot różnymi zmysłami. Gdy może daną rzecz zobaczyć, usłyszeć, dotknąć. Dla dziecka najważniejsze jest wielozmysłowe poznawanie świata, czego wysoka technologia nie dostarcza.
Zaburzenia wywołane oddziaływaniem wysokich technologii:
Z czasem zaburzenia dzieci narażonych na stymulację wysokimi technologiami pogłębiają się. U dzieci tych zaobserwować można:
– trudności lub całkowity brak rozumienia poleceń
– komunikowanie się za pomocą krzyku lub płaczu
– brak zainteresowania książkami, obrazkami statycznymi
– nie respektowanie reguł społecznych
– trudności w kontaktach w grupie rówieśniczej
– niepełne rozumienie języka
– zaburzenia koncentracji, nerwowość, nadpobudliwość, agresywność, brak kontroli nad negatywnymi emocjami
– przemęczenie związane z szybko zmieniającymi się i migoczącymi obrazami
– zaburzenia snu (płacz, krzyk)
Media, zwłaszcza wizualne, przez nadmierną stymulację prawej półkuli mózgu, zwalniają lub nawet hamują rozwój lewej półkuli. Półkula lewa odpowiedzialna jest za uczenie się języka mówionego i pisanego. Bardzo często dzieci w nadmiarze korzystające z urządzeń wysokich technologii w wieku 3 lat wypowiadają zaledwie kilka słów, ale potrafią doskonale obsługiwać dane urządzenie.
Niestety rodzice błędnie myślą, że ich dziecko jest mądre ponieważ potrafi wykonywać wiele czynności na ekranie smartfona, tabletu czy też laptopa. Dzieje się tak, ponieważ podczas korzystania z tych urządzeń mózg dziecka tworzy nowe połączenia dzięki którym maluch posługuje się nimi intuicyjnie. Jednak w tym samym czasie osłabiane są obszary odpowiedzialne za umiejętności komunikacyjne i społeczne. Specjalizacja nowych obszarów mózgu oznacza osłabienie innych.
Dzieci stymulowane elektroniką od najmłodszych lat świetnie sobie radzą z ich obsługą, ale mają coraz większe problemy z dysleksją. Nie potrafią czytać ze zrozumieniem, ponieważ mają problem ze zrozumieniem treści bez wsparcia ilustracją. Dzieci te przyzwyczajone do obserwacji obrazu, nie kodują znaczenia słownego ponieważ mózg wyłącza te informacje jako nieistotne. Obraz jest ciekawszy i na tym się skupia. Dziecko kształtuje jedynie myślenie obrazowe.
Jednocześnie zwiększone wydzielanie się dopaminy u dzieci starszych podczas używania urządzeń tj. komputer, tablet, smartfon prowadzi do uzależnienia.
Zamiast narażać dzieci na zgubne skutki nadmiernej stymulacji wysokimi technologiami, sugerujemy, by zachęcać je do spontanicznej zabawy. Aktywności dzięki której stale będą rozwijać swoją wyobraźnię i kreatywność.
W ten sposób stworzymy zdrowe środowisko sprzyjające naturalnemu rozwojowi młodego umysłu.